Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen2020-08-14T12:36:26+00:00

Bora algemeen

Veelgestelde vragen over uw Bora

Hoe werkt BORA?2020-08-19T12:28:32+00:00

Kookdampen en -geurtjes stijgen met een snelheid van maximaal één meter per seconde. De BORA kookveldafzuiging gebruikt een dwarsstroming die groter is dan de stijgsnelheid van de kookdampen. Daardoor worden kookdampen en -geurtjes effectief en direct bij het kookveld afgezogen.

Wat is automatische naloop en wat doet deze functie?2020-08-14T12:25:42+00:00

Om het geurneutraliserende actieve-koolfilter zo optimaal mogelijk te laten werken, raden wij aan om altijd met de automatische naloop te werken. Deze functie duurt 20 minuten en start geheel automatisch zodra de ventilatie wordt uitgeschakeld. Bij het koken in recirculatiemodus moet u steeds voor voldoende ventilatie zorgen (bijv. ventilatie via de ramen).

Hoe vaak moet het actieve-koolfilter worden vervangen?2020-08-14T12:25:15+00:00

De recirculatiefiltereenheid ULBF moet na 1,5 jaar (300 bedrijfsuren) worden vervangen. De recirculatie-eenheid UUE1 moet jaarlijks worden vervangen, het type ULB3/UUE3 slechts om de twee jaar. Het geïntegreerde filter (PUAKF) van de BORA X Pure en BORA Pure kookveldafzuigsystemen en van BORA Basic (BAKFS) moet jaarlijks of na 150 bedrijfsuren worden vervangen. De ingebouwde filterindicator geeft een melding wanneer dit aantal bedrijfsuren werd bereikt. Klik hier om naar mybora shop te gaan en nieuwe reservefilters te bestellen.

Kunnen de systemen ook gebruikt worden met recirculatie?2020-08-14T12:24:51+00:00

Ja, alle BORA kookveldafzuigsystemen kunnen zowel als recirculatie- en als luchtafvoervariant worden ontworpen.

Heb ik twee afzonderlijke luchtafvoerkanalen nodig als ik twee kookveldafzuigsystemen installeer?2020-08-14T12:24:05+00:00

Ja, beide kookveldafzuigsystemen vereisen een apart kanaal met elk een aan de muur gemonteerde kast of eventueel een eigen recirculatie-eenheid.

Hoe lang mag het luchtafvoerkanaal maximaal zijn?2020-08-14T12:23:41+00:00

Wie kiest BORA Professional en BORA Classic kiest, kan, door te kiezen voor diverse motorcomponenten en het BORA kanaalsysteem Ecotube een luchtafvoerkanaal tot wel 16 meter realiseren. Voor een ontwerp op maat verwijzen wij u naar een deskundige BORA partner. Bij BORA Basic met oppervlakte-inductie BFIA kunt u met de aanvullende buismotor ULIE een luchtafvoerkanaal tot wel 10 meter realiseren. Voor BORA X Pure, BORA Pure en BORA Basic is de maximale lengte van het luchtafvoerkanaal beperkt tot 6 meter.

Hoe evolueert de relatieve luchtvochtigheid bij een normaal kookproces?2020-08-14T12:23:07+00:00

Tijdens een normaal kookproces, dat wil zeggen circa 30 minuten bereiden van bijv. groenten, vis of vlees, stijgt de relatieve luchtvochtigheid in de afgevoerde lucht nauwelijks. Wordt er 30 minuten lang intensief water gekookt, dan stijgt de relatieve luchtvochtigheid aan de uitgang van de actieve kool met circa 10%.

Hier vindt u de video “Ontwikkeling van vocht bij kookprocessen”.

Wat is de relatieve luchtvochtigheid?2020-08-14T12:22:42+00:00

De relatieve luchtvochtigheid is de verzadigingsgraad van de lucht bij de huidige temperatuur. Warme lucht kan meer water opnemen, koude lucht minder. Koude lucht is met andere woorden sneller verzadigd. Voor het thermische comfort ligt de relatieve luchtvochtigheid tussen 25 en 60% bij een kamertemperatuur van 20 tot 25 °C.

Toepassingsvoorbeelden in de luchtbehandelingstechniek | Download | PDF (bron: TROGISCH, FRANZKE. Vochtige lucht. VDE Verlag)

Werkt BORA ook goed met hogere kookpotten en -pannen?2020-08-14T12:21:37+00:00

Bij kookpotten tot 20 cm worden kookdampen er probleemloos ingezogen. Vanaf ongeveer 21 cm hoogte raden wij aan om het deksel schuin op de kookpot te zetten, zodat de kookdampen in de richting van de afzuiging worden geleid.

Zuigt BORA werkelijk alle geuren af?2020-08-14T12:21:10+00:00

Kookdampen, verdampende vetten en de daarmee gepaard gaande geuren worden volledig afgezogen op de plaats waar ze ontstaan: direct bij het kookveld. De kok zelf staat in de frisse lucht, zijn of haar kledij en haar blijven lekker fris en worden niet aangetast door kookdampen.

Hoeveel lawaai maakt BORA?2020-08-14T12:20:44+00:00

In tegenstelling tot traditionele afzuigkappen met een hoog geluidsniveau op hoofdhoogte, maakt BORA tijdens het koken beduidend minder lawaai dan de normale bakgeluiden. Het geproduceerde geluidsvolume hangt in grote mate af van de individuele inbouwsituatie en de ruimtelijke factoren.

Hoe kan ik de BORA kookveldafzuiging reinigen?2020-08-14T12:19:29+00:00

Alle verwijderbare onderdelen, zoals het vetfilter, de vetfilterbak, de instroomsproeier en de afsluitklep, kunnen met enkele eenvoudige bewegingen worden verwijderd en mogen in de vaatwasser.

Wat gebeurt er wanneer er een voorwerp in de kookveldafzuiging valt?2020-08-14T12:19:09+00:00

Voorwerpen die in de kookveldafzuiging vallen, komen in de opvangbak terecht, waar u ze heel eenvoudig weer kunt verwijderen. Het roestvrijstalen vetfilter voorkomt dat voorwerpen in de luchtgeleiding worden gezogen.

Wat gebeurt er wanneer er vloeistof in de kookveldafzuiging terechtkomt?2020-08-14T12:18:42+00:00

De kookveldafzuiging kan naargelang het systeem tot wel 300 ml kookdampen opvangen die vervolgens probleemloos als vocht worden afgevoerd. Als er toch meer kookvocht zou ontstaan, zal dit de elektronica niet beschadigen omdat de luchtstroom niet door de elektronica loopt.
BORA X Pure, BORA Pure en BORA Basic kunnen ook grotere volumes kookvocht aan, namelijk max. 3 liter. Om de reiniging te vereenvoudigen, kunt u de bodemplaat van de behuizing verwijderen.

Klantenservice

Veelgestelde vragen over onze klantenservice

Zijn jullie telefonisch bereikbaar2020-08-19T12:29:13+00:00

Onze klantenservice is te bereiken via 0412-693693

Ik kan jullie telefonisch niet bereiken, wat nu?2020-08-14T12:34:17+00:00

U kunt een e-mail sturen naar boraservice@desmidreparatie.nl of een bericht achterlaten via het contactformulier.

Ik heb een technische vraag, kan ik ook dan bij jullie terecht?2020-08-14T12:33:18+00:00

Voor al uw vragen over uw Bora verzoeken wij u contact op te nemen uw partner welke uw kookplaat heeft ingebouwd. Voor vragen over onderdelen kunt u wel bij ons terecht. Natuurlijk zijn onze medewerkers van onze klantenservice technisch onderlegd, echter kunt u technische zaken beter met uw inbouw partner bespreken.

Hebben jullie een fysiek adres2020-08-14T12:31:10+00:00

Wij zijn gevestigd aan de Kanaalstraat 24 in Oss. Echter hebben wij geen showroom.

Wat zijn jullie openingstijden2020-08-14T10:49:18+00:00

Onze klantenservice is op werkdagen te bereiken van 08:30 – 17:00 via 0412-693693

Webshop

Veelgestelde vragen over onze webshop

Kan ik mijn bestelling retourneren?2021-01-27T14:51:04+00:00

Bent u niet tevreden met het artikel, dan mag u deze altijd zonder reden tot 14 dagen na ontvangst naar ons retourneren, mits in originele verpakking en onbeschadigd. Nog beter is om eerst even telefonisch contact met ons op te nemen om te kijken of wij u verder kunnen helpen. Retourkosten zijn voor rekening van de klant. Klik hier voor meer informatie.

Door wie worden mijn onderdelen bezorgd?2020-08-19T13:12:49+00:00

De onderdelen zullen door PostNL bezorgd worden. Wij kunnen helaas geen track & trace verzorgen.

Betaal ik bezorgkosten?2021-02-05T09:06:02+00:00

Ja. Bij ons betaal je standaard 10,- euro bezorgkosten. Voor Belgie gelden er 15,- euro bezorgkosten. Beide bedragen zijn inclusief BTW. We hanteren deze vaste bezorgprijzen omdat naast het opsturen van de pakketten we de pakketten met extra zorg moeten versturen omdat de onderdelen vaak gevoelig zijn voor krassen, deuken en breuken.

Hoe meld ik een bezorgklacht?2020-08-19T12:43:35+00:00

Niet tevreden met de bezorgen van de onderdelen. Neem dan even telefonisch contact met ons op zodat we het kunnen uitzoeken en eventueel op kunnen lossen.

Hoe snel krijg ik mijn bestelling?2020-08-19T12:42:09+00:00

Alle bestellingen voor 12:00 proberen we dezelfde dag nog te versturen. We hanteren een bezorgtijd van 1-3 werkdagen.

Is deze webshop betrouwbaar?2021-01-27T14:24:51+00:00

Wij mogen namens Bora onderdelen verkopen in Nederland. Daarnaast is de Smid Reparatie officieel service partner van Bora. Dit betekent dat zij als enige het recht hebben om Bora reparaties uit te voeren in de BeNeLux. Verder zijn wij bij de Kamer van Koophandel bekend onder nummer 62290223 – De Smid Witgoed.

Maak online een afspraak!

Reparatie nodig?

Voor vragen kunt u contact opnemen met onze klantenservice! 0412-745044
Ga naar de bovenkant