Veelgestelde vragen

VEELGESTELDE VRAGEN

Klantenservice

Onze klantenservice is te bereiken via 0412-693693

U kunt een e-mail sturen naar boraservice@desmidreparatie.nl of een bericht achterlaten via het contactformulier.

Voor al uw vragen over uw Bora verzoeken wij u contact op te nemen uw partner welke uw kookplaat heeft ingebouwd. Voor vragen over onderdelen kunt u wel bij ons terecht. Natuurlijk zijn onze medewerkers van onze klantenservice technisch onderlegd, echter kunt u technische zaken beter met uw inbouw partner bespreken.

Wij zijn gevestigd aan de Kanaalstraat 24 in Oss. Echter hebben wij geen showroom. Wel kunt u er onderdelen ophalen indien wenselijk. 

Onze klantenservice is op werkdagen te bereiken van 08:30 – 17:00 via 0412-693693. Wilt u onderdelen komen ophalen, dan hanteren wij dezelfde openingstijden. 

Jazeker. Wij van De Smid Reparatie zijn de enige officiele servicepartner voor Nederland en Belgie. U kunt contact opnemen via 0412-693693 of een reparatieaanvraag indienen via deze website.

VEELGESTELDE VRAGEN

Webshop

Alle bestellingen voor 12:00 proberen we dezelfde dag nog te versturen. We hanteren een bezorgtijd van 1-3 werkdagen. Mocht u dringend onderdelen nodig hebben, dan kunt u uw onderdelen komen ophalen. Meer informatie leest u hier.

Ja. Bij ons betaal je standaard 10,- euro bezorgkosten. Voor Belgie gelden er 15,- euro bezorgkosten. Beide bedragen zijn inclusief BTW. We hanteren deze vaste bezorgprijzen omdat naast het opsturen van de pakketten we de pakketten met extra zorg moeten versturen omdat de onderdelen vaak gevoelig zijn voor krassen, deuken en breuken.

De onderdelen zullen door PostNL bezorgd worden. U ontvangt van ons een Track & Trace als uw onderdelen verstuurd worden. 

Bent u niet tevreden met het artikel, dan mag u deze altijd zonder reden tot 14 dagen na ontvangst naar ons retourneren, mits in originele verpakking en onbeschadigd. Nog beter is om eerst even telefonisch contact met ons op te nemen om te kijken of wij u verder kunnen helpen. Retourkosten zijn voor rekening van de klant. Klik hier voor meer informatie.

Wij mogen namens Bora onderdelen verkopen in Nederland. Daarnaast is de Smid Reparatie officieel service partner van Bora. Dit betekent dat zij als enige het recht hebben om Bora reparaties uit te voeren in de BeNeLux. Verder zijn wij bij de Kamer van Koophandel bekend onder nummer 62290223 – De Smid Witgoed.

Niet tevreden met de bezorging van de onderdelen. Neem dan even telefonisch contact met ons op via 0412693693 zodat we het kunnen uitzoeken en eventueel op kunnen lossen.

VEELGESTELDE VRAGEN

BORA algemeen

Kookdampen en -geurtjes stijgen met een snelheid van maximaal één meter per seconde. De BORA kookveldafzuiging gebruikt een dwarsstroming die groter is dan de stijgsnelheid van de kookdampen. Daardoor worden kookdampen en -geurtjes effectief en direct bij het kookveld afgezogen.

Kookdampen, verdampende vetten en de daarmee gepaard gaande geuren worden volledig afgezogen op de plaats waar ze ontstaan: direct bij het kookveld. De kok zelf staat in de frisse lucht, zijn of haar kledij en haar blijven lekker fris en worden niet aangetast door kookdampen.

In tegenstelling tot traditionele afzuigkappen met een hoog geluidsniveau op hoofdhoogte, maakt BORA tijdens het koken beduidend minder lawaai dan de normale bakgeluiden. Het geproduceerde geluidsvolume hangt in grote mate af van de individuele inbouwsituatie en de ruimtelijke factoren.

Voorwerpen die in de kookveldafzuiging vallen, komen in de opvangbak terecht, waar u ze heel eenvoudig weer kunt verwijderen. Het roestvrijstalen vetfilter voorkomt dat voorwerpen in de luchtgeleiding worden gezogen.

De kookveldafzuiging kan naargelang het systeem tot wel 300 ml kookdampen opvangen die vervolgens probleemloos als vocht worden afgevoerd. Als er toch meer kookvocht zou ontstaan, zal dit de elektronica niet beschadigen omdat de luchtstroom niet door de elektronica loopt.
BORA X Pure, BORA Pure en BORA Basic kunnen ook grotere volumes kookvocht aan, namelijk max. 3 liter. Om de reiniging te vereenvoudigen, kunt u de bodemplaat van de behuizing verwijderen.

Bij kookpotten tot 20 cm worden kookdampen er probleemloos ingezogen. Vanaf ongeveer 21 cm hoogte raden wij aan om het deksel schuin op de kookpot te zetten, zodat de kookdampen in de richting van de afzuiging worden geleid.

VEELGESTELDE VRAGEN

Reinigen BORA

In onderstaande video zie je hoe je een BORA Basic of BORA Classic kookplaat reinigt. In onderstaande video zie je hoe je een BORA Professional kookplaat reinigt. In onderstaande video zie je hoe je een BORA Pure kookplaat reinigt.

Alle verwijderbare onderdelen, zoals het vetfilter, de vetfilterbak, de instroomsproeier en de afsluitklep, kunnen met enkele eenvoudige bewegingen worden verwijderd en mogen in de vaatwasser.

In onderstaande video zie je hoe je de filter wisselt van een BORA Basic.   In onderstaande video zie je hoe je de filter wisselt van een BORA Pure. In deze onderstaande zie je hoe je de filter wisselt van een BORA S Pure.

Om het geurneutraliserende actieve-koolfilter zo optimaal mogelijk te laten werken, raden wij aan om altijd met de automatische naloop te werken. Deze functie duurt 20 minuten en start geheel automatisch zodra de ventilatie wordt uitgeschakeld. Bij het koken in recirculatiemodus moet u steeds voor voldoende ventilatie zorgen (bijv. ventilatie via de ramen).

De recirculatiefiltereenheid ULBF moet na 1,5 jaar (300 bedrijfsuren) worden vervangen. De recirculatie-eenheid UUE1 moet jaarlijks worden vervangen, het type ULB3/UUE3 slechts om de twee jaar. Het geïntegreerde filter (PUAKF) van de BORA X Pure en BORA Pure kookveldafzuigsystemen en van BORA Basic (BAKFS) moet jaarlijks of na 150 bedrijfsuren worden vervangen. De ingebouwde filterindicator geeft een melding wanneer dit aantal bedrijfsuren werd bereikt. Klik hier om nieuwe reservefilters te bestellen.

Soms kunnen krassen op een BORA kookplaat redelijk eenvoudig weggepoetst worden. Onze monteurs adviseren Beekmann poetsteen te gebruiken hiervoor. 

VEELGESTELDE VRAGEN

Veel voorkomend

Bekijk hier hoe hoe je het klantmenu opent bij een BORA Classic 2.0.

 

Roep het configuratiemenu op

  • Draai de knopring van de 12-uurstand naar de 11-uurstand.
  • Op het display van de bedieningsknop verschijnt RO.
  • Raak nu gedurende 5 seconden het aanraakvlak aan.
  • Het configuratiemenu wordt nu opgeroepen en op het display van de bedieningsknop verschijnt C

Selecteer een menu-item

  • Kies het gewenste menu-item door aan de knopring te draaien. Handmatige bediening van de afsluitklepmotoren. C6
  • Raak gedurende 1 seconde het aanraakvlak aan om het gewenste menu-item te bevestigen.
  • Het submenu wordt opgeroepen en op het display verschijnt een combinatie bestaande uit 3 tekens.

Handmatige bediening afsluitklepmotoren instellen

Via menu-item C6 kunt u de afsluitklep handmatig openen of sluiten.

Ingestelde waarde veranderen

  • Draai de knopring met de klok mee om de waarde te verhogen.
  • Draai de knopring tegen de klok in om het waarde te verlagen.
  • Raak het aanraakvlak van de bedieningsknop gedurende 1 seconde aan om de nieuwe waarde te bevestigen. De waarde wordt opgeslagen en er klinkt een geluidssignaal. Op het display van de bedieningsknop verschijnt het eerder geselecteerde menu-item.

Configuratiemenu afsluiten

  • Draai aan de knopring totdat de aanduiding C verschijnt.
  • Raak nu het aanraakvlak gedurende 1 seconde aan om het configuratiemenu af te sluiten.
  • Draai de knopring naar de 12-uurstand. Op het display verschijnt 0 gedurende 10 seconden. Daarna gaat het display met een geluidssignaal uit.

Wanneer er een E3 aanduiding is betekent dit dat er een of meerdere sensortoetsen zijn bedekt, bijvoorbeeld doordat er water of een ander voorwerp op het bedieningspaneel ligt. Reinig het bedieningspaneel of verwijder de voorwerpen.

Bij gebruik van inductiekookzones kan het kookgerei, naargelang het materiaal en de verwerking van de bodem, de volgende geluiden laten horen:

  • Bij een hoog vermogensniveau kan gebrom optreden. Dit wordt zwakker of verdwijnt naarmate het vermogensniveau wordt verlaagd.
  • Knetteren en fluiten kan eveneens optreden wanneer de bodem van de kookpot uit verschillende materialen bestaat (bijv. sandwichbodems).
  • Bij elektronische schakelprocessen kunt u geklik horen, in het bijzonder bij lage vermogensniveaus.
  • U kunt een gezoem horen wanneer de koelventilator is ingeschakeld. Ter verlenging van de levensduur van de elektronica is het kookveld uitgerust met een koelventilator. Als het kookveld intensief wordt gebruikt, wordt de koelventilator automatisch ingeschakeld. U hoort dan een zoemend geluid. De koelventilator kan na het uitschakelen van het toestel verder draaien.

Kies menuoptie C7 voor inbouw linker kookveld 0°/180°.

Kies menuoptie C8 voor inbouw van het rechter kookveld 0°/180°.

Wanneer een BORA Pure of BORA X Pure niet goed reageert kun je het bedieningspaneel het best reinigen.

VEELGESTELDE VRAGEN

Handig om te weten

In onderstaande video zie je hoe je kinderslot deactiveert bij een BORA Basic kookplaat.

In onderstaande video zie je hoe je F-melding reset bij een BORA Basic kookplaat.   In onderstaande video zie je hoe je F-melding reset bij een BORA Professional kookplaat In onderstaande video zie je hoe je F-melding reset bij een BORA Pure kookplaat

Bekijk hier hoe je een E-filter melding weghaalt bij een BORA Classic 2.0.

De demo stand is wordt vaak alleen gebruikt door keukenondernemers. Elke demostand is in de gebruiksaanwijzing terug te lezen.

De relatieve luchtvochtigheid is de verzadigingsgraad van de lucht bij de huidige temperatuur. Warme lucht kan meer water opnemen, koude lucht minder. Koude lucht is met andere woorden sneller verzadigd. Voor het thermische comfort ligt de relatieve luchtvochtigheid tussen 25 en 60% bij een kamertemperatuur van 20 tot 25 °C.

Toepassingsvoorbeelden in de luchtbehandelingstechniek | Download | PDF (bron: TROGISCH, FRANZKE. Vochtige lucht. VDE Verlag)

Ja, alle BORA kookveldafzuigsystemen kunnen zowel als recirculatie- en als luchtafvoervariant worden ontworpen.

Over Ons

Wilt u meer informatie over wie we zijn en wat we nog meer voor u kunnen beteken?

Bestellen

Wilt u meer weten over hoe en welke onderdelen u kunt bestellen op onze website?

Retourneren

Wilt u bestelde onderdelen retourneren of ruilen? Bekijk dan snel ons retourproces.

Garantie & Klachten

Heeft u vragen over garantie of bent u niet tevreden, dan kunt u hier informatie vinden.

Veelgestelde vragen

heeft u een vraag? Kijk dan eerst even bij de FAQ, wellicht vindt u daar uw antwoord.

Voorwaarden

Bekijk onze algemene voorwaarden over welke rechten en plichten er zijn.

Privacybeleid

Wij gaan secuur om met uw persoonlijke gegevens. Bekijk ons privacy beleid hiervoor.

Ophaalpunt

Haalt u liever uw bestelde onderdelen op? Dat is zeker mogelijk bij ons ophaalpunt.